Groepen
Groep 1/2
Elk thema maken wij een thema tafel. Hier mogen de leerlingen zelf spulletjes voor meenemen. Elk thema wordt er een woord/beeldveld gemaakt over het onderwerp. Wat weten we al? Aan het eind van het thema wordt het woordveld aangevuld met dingen die we gedurende het thema hebben geleerd. De leerlingen van groep 2 maken ook zelf een woord/beeldveld door tekenen en woordjes te schrijven.
Elke week wordt er een nieuwe letter aangeboden. Deze ‘woont’ die week in het letterhuis. De leerlingen mogen dingen die beginnen met de aangeboden letter meenemen en in het letterhuis zetten.
Dagelijks bieden wij een woord aan om de woordenschat van de leerlingen uit te breiden. Deze woorden komen voort uit het thema waar aan gewerkt wordt. De aangeboden woorden worden in de ‘woordlijst’ geplaatst. Hier doen we gedurende de week spelletjes mee en worden aan het eind van de week allemaal herhaald.
Uiteraard worden er tijdens het thema diverse rekenactiviteiten aangeboden.
Alle activiteiten die tijdens een thema worden gedaan krijgen een plekje aan de wand.
Elke week hebben de leerlingen taakjes. Groep 1: 2 taakjes en groep 2: 3 taakjes. Deze mogen worden afgekruist wanneer deze klaar zijn. De leerlingen mogen op het kiesbord kiezen waar ze gaan spelen. De leerlingen spelen in de diverse hoeken, op een tablet of kiezen materiaal uit de verschillende kasten. Er wordt dagelijks lekker buiten gespeeld.
Groep 3/4

Groep 5/6
De leerlingen in de midden-en bovenbouw hebben de beschikking over Chromebooks. Deze worden ingezet voor de verwerking van met name rekenen, het herhalen en onderhouden van eerder geoefende leerstof (woordenschat, spelling) en het verwerken van tekst. Veel digitale verwerkingsprogramma's zijn tegenwoordig adaptief. Dat wil zeggen dat de leerstof aangepast wordt aan het niveau van de leerling. Gaat het goed? Dan wordt het een stukje moeilijker. Worden er nog veel fouten gemaakt? Dan weet het programma dat een bepaalde opdracht eerst nog geoefend moet worden voordat de leerling verder kan. De leerkracht kan de vorderingen van de leerlingen goed bijhouden en ingrijpen waar dat nodig is. De instructie van de leerkracht blijft uiteraard zeer belangrijk.
Naast het digitaal verwerken wordt er ook ''gewoon'' op papier gewerkt. Dit zie je terug bij het begrijpend lezen, taal / spelling en zaakvakken.
Een groot gedeelte van de lestijd bestaat uit taal en spelling. We werken met de methode ''Staal''. Leerlingen werken in Staal met bronnen, teksten en foto’s die ze ook buiten de klas tegen kunnen komen. Ze werken naar een betekenisvol eindproduct toe. Staal laat kinderen niet schrijven voor de leerkracht, maar maakt taalonderwijs functioneel en realistisch. Klik hier om een video te bekijken die een goede indruk geeft van de manier van werken met Staal.
Groep 7/8
In groep 7 zitten drie meisjes en vier jongens en in groep 8 zitten vijf jongens en één meisje. Groep 7/8 is dus een kleine groep van 13 leerlingen. Gerda de Rijke en Jolanda Doze zijn de leerkrachten. Gerben Booij is de onderwijsassistent en op maandag loopt Janita Woort stage. Zij volgt de opleiding pedagogisch medewerker op de Friese Poort in Emmeloord.
We werken tegenwoordig veel met Chromebooks in de klas. Voor rekenen gaat de verwerking digitaal via het programma Gynzy. Zij bieden sommen aan bij onze methode RekenZeker.
Voor taal/ spelling gebruiken we de methode Staal. Taal wordt klassikaal gegeven. De methode werkt thematisch, dus dit is geschikt voor een gezamenlijke les. Het onderdeel grammatica zit verweven in spelling en wordt wel per groep aangeboden.
Voor aardrijkskunde werken we sinds dit jaar projectmatig. De leerlingen zijn in twee- of drietallen verdeeld en werken tot de kerstvakantie aan een presentatie over een Europees land. Hierover wordt informatie ingewonnen en in een PowerPoint verwerkt. De leerlingen geven hierover een presentatie. De topografie wordt wel per land aangeboden.
Voor de rest zijn we veel bezig met het zelfstandig worden. De leerkrachten geven coachend les. De overstap naar het voortgezet onderwijs wordt voorbereid. De leerlingen maken kennis met agendagebruik. Ook hebben de leerlingen in groep 7 standaard één keer per week huiswerk, groep 8 twee keer per week.
Aan het eind van het schooljaar gaat groep 8 van maandag t/m vrijdag op werkweek. We gaan met boten een rondvaart door Friesland maken en overnachten in tentjes op de wal, op eilanden en in een jachthaven.