Groep 3/4
De leerkrachten van deze groep zijn:
Bianca Verkade-Verra (maandag, dinsdag en woensdag )
Jessica Zandbergen-Kaan (donderdag en vrijdag)
Rekenen
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich prettig en veilig voelen op school en in de klas. Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer
zorgt ervoor dat kinderen graag naar school komen. Spelend leren en bewegend leren staan centraal in onze groep.
Wij werken met de methode RekenZeker. Na een instructie gaan de leerlingen in het werkboek de verwerking maken.
Na de schriftelijke verwerking kunnen de leerlingen op een chromebook werken aan hun persoonlijke leerdoelen. Zo worden
de leerlingen zich bewust van hun eigen ontwikkeling. Per blok werken de leerlingen aan doelen die we zichtbaar maken in klas.
Met Sprongen Vooruit is een mooie aanvulling binnen ons rekenonderwijs.
Lezen/taal/spelling
Lijn 3 is een complete taal-leesmethode voor groep 3, die de kinderen meeneemt op een boeiende en avontuurlijke reis door Leesstad.
De vrolijke chauffeur Ben Bus neemt de kinderen mee vanaf het schoolplein en brengt ze naar 12 haltes. Daar leren de kinderen
niet alleen letters en woorden, maar ontdekken ze ook de wereld om hen heen.
In Lijn 3 staat de letter centraal. Hiermee wordt voorkomen dat kinderen een woordbeeld inprenten en daarin blijven hangen, waardoor ze niet toekomen aan het echte lezen. Met Lijn 3 leren de kinderen snel om letters te herkennen en nieuwe woorden te lezen.
Naast het werkboek werken de leerlingen met verschillende andere materialen, zoals een leesboek, een rijtjesboek, een woordmaker en een magnetische letterdoos. Ook kent Lijn 3 een digibordprogramma dat bij alle lessen gebruikt wordt. Het bevat onder andere leuke letterfilmpjes.
Spelling
Vanaf thema 7 van Lijn3 beginnen we met de methode Staal die we in groep 4 t/m 8 ook gebruiken.
Bij de methode Staal kun je 2 verschillende vakken onderscheiden.
Staal Spelling en Staal taal.
Bij Staal Spelling gaan we verder waar we in groep 3 zijn gebleven. We beginnen eerst met het herhalen van de (7) aangeboden categorieën en vervolgens breiden wij dit uit naar 12 categorieën.
De kinderen krijgen iedere dag instructie. De kinderen leren de naam van de nieuwe categorie en de bijbehorende nieuwe regel, maar ook de eerder geleerde categorieën en regels worden iedere dag herhaald. Hierdoor zakt de kennis van de kinderen niet weg. Het leereffect is groter wanneer kinderen de naam van de categorie en de spellingregel altijd op dezelfde manier uitgelegd krijgen. Daarom gebruiken we op school dezelfde categorienamen en spellingregels door de jaargroepen heen.
Bij Staal Taal werken we via thema's. Per thema komen de volgende onderdelen weer terug: Woordenschat, Taal verkennen, spreken en luisteren (praten over de taal). Elk thema wordt afgesloten met een presentatie-vorm. Dit kan een eigen spelvariant zijn, iets beschrijven wat belangrijk voor je is of het schrijven van een gedicht. Dit zijn de creatievere onderdelen van deze methode die de leerlingen erg aanspreekt. Ook leren de kinderen dit te presenteren aan de groep.